electric.org.il

מאמרים אחרונים

קישורים
- המשרד להגנת הסביבה
- חוק החשמל החדש
- איך מייצרים חשמל סולארי?
- עמותת Habitat for Humanity
- ועידת קופנהאגן לאקלים
- חוות סולאריות בישראל
- מערכות סולאריות לארגונים


שעת כדור הארץ - כיבוי אורות מציל את הסביבה

שעת כדור הארץ היא אחד האירועים היפים ביותר מבחינת התארגנות גלובלית בעולם כיום. למשך שעה אחת, במקומות שונים בעולם, מכבים התושבים את האורות בביתם ובעסקיהם ובכך תורמים לירידה משמעותית בצריכת החשמל העולמית ואף חסכון בחשמל.

שעת כדור הארץ לא נובעת מהצורך הפשוט בסולידריות אנושית. היא נובעת מהצורך האמיתי והדחוף לצמצם את פליטת גזי החממה אל האטמוספירה.

מארגני האירוע החשוב הזה טוענים כי בכל שנה האטמוספירה נהיית עבה ודחוסה יותר עקב שימוש גובר בחשמל המופק מתחנות כוח, לכן חשיבות האירוע הוא לא רק באפקטביות שלה אלא גם בהתעוררות המודעות למצב האקולוגי בו אנו נמצאים.

בזכות הטכנולוגיה

היוזמה לפרוייקט שעת כדור הארץ החלה באוסטרליה בשנת 1997. בעזרת קמפיין מאסיבי וטכנולוגי של ארגוני איכות הסביבה הצטרפו עוד ועוד מדינות לפרויקט, בינהן גם ישראל, אשר קבעו תאריך מסויים בו יכבו את האורות למשך שעה. זהו ביטוי של היכולת האנושית לחולל שינוי של ממש ולפעול כיחידה גלובלית אחת.

אנשי הפרויקט בטוחים כי האיום הגדול ביותר על כדור הארץ הוא התחממות גלובלית שמשנה סדרי אקלים וגורמת לרעב, מדבריות ולחוסר במים.

כיצד זה קורה?

כולנו מבינים את חשיבות החשמל לאורח חיים תקין. לכן שעת כדור הארץ מקפידה על בטיחות וזהירות בכל מה שקשור לכיבוי האורות בזמן נתון.

למשל, אורות חירום מחוייבים להיות דלוקים כל הזמן, כך גם אורות הרחוב והרמזורים. הרעיון הוא להמשיך באורח החיים הרגיל אך לנקוט עמדה מעשית וקונקרטית כנגד פליטת גז החממה.

התושבים מתבקשים לכבות את אורות הבית ואורות העסקים, לנתק מכשירי חשמל לא הכרחיים ולהפיץ את הבשורה לכל מי שמעוניין לשמוע ולהשתתף.

שעת כדור הארץ בישראל

בישראל נקבע התאריך 22 באפריל בין השעה 20:00 ל- 21:00 כזמן בו יכבו התושבים את האורות ויצטרפו למאבק בהתחממות הגלובלית.

את המאבק מובילים ארגונים חברתיים וסביבתיים כמו "חיים וסביבה" ואליהם הצטרפו עיריות תל אביב יפו, ירושלים, חיפה, אשקלון, רעננה, יבנה, כפר סבא, ראשון לציון, מודיעין, אילת, באר שבע ודימונה, המבקשות מהתושבים להשתתף בפרוייקט אך גם לשמור על זהירות.

החשיבות בהתגייסות של העיריות והארגונים היא במתן הלגיטימציה הסופית לשעת כדור הארץ והכנת התשתיות העירוניות לביצוע הפעולה.

במקומות רבים כמו תל אביב מתכנסים כל שנה פעילים ירוקים ומדליקים נרות בכיכרות ואפילו רוכבים על אופניים חשמליים המייצרים חשמל ירוק, אשר מהווה מקור חשמל להופעות מוזיקליות חגיגיות למען הכדור.

למען כדור הארץ

אף אחד ממארגני הפרוייקט אינו תמים כדי לחשוב כי הפעולה היא זו שתציל את כדור הארץ מפליטת גזי חממה אל האטמוספירה. ברור לכולם כי הדרך להפחת הפליטה עוברת דרך ממשלות ודרך אינטרסים כלכליים נטו.

יחד עם זאת, פעולה כל כך רחבה בקנה מידה עולמי מראה על אחריות אישית של כל אחד מאיתנו לכדור הארץ וזהו עניין של חינוך לשמירה על הסביבה.

הפעולה אינה אלימה אך בהחלט אגרסיבית וכוללת. המסר הוא ברור - ניתן לשנות את המצב אם האנושות תפעל יחדיו. שעת כדור הארץ היא ההוכחה החותכת שאכן זה אפשרי.

מי עוד שומר על הסביבה? קראו על עמותת אדם טבע ודין.