electric.org.il

מאמרים אחרונים

קישורים
- ייצור אנרגיה חלופית
- מערכות של סמארט סולר
- חשמל סולארי בבסיסי צה"ל
- מערכת משולבת עם חשמל סולארי
- המכונית החשמלית של בטר פלייס
- הכל על תאורה סולארית
- מערכת סולארית לבית


מודעות פוליטית לענייני איכות הסביבה

פוליטיקה ירוקההמרחב הפוליטי בישראל נחשב עוסק רבות בבעיות בטחוניות קשות ופערים סוציו-אוקונומיים. תחומים אלה נידונים על שולחן הממשלה והם אלה הקובעים את המפלגה שתשלוט בכל מערכת בחירות.

יחד עם זאת, החל משנות התשעים ישראל עוברת לפוליטיקה חדשה שבה נושאים כמו איכות הסביבה משפיעים יותר. כיום הדרך עוד רחוקה, מכיוון בישראל אין אף מפלגה ירוקה מוגדרת בכנסת.

בכל מערכת בחירות נכשלות מפלגות אלה לעבור את אחוז החסימה, אך ניכרת מגמה מתמדת של צמיחה ממערכת בחירות אחת לשנייה.

ראשית המאבק למען הסביבה

את ראשית השיח הירוק בישראל אפשר לזקוף לזכותה של מלר"ז (המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום) שהוקמה בשנת 1961 ושמה לה למטרה לאכוף את החוק נגד רעש, ריחות וזיהום אוויר.

בהמשך, הובילה המועצה את ההתנגדות להרחבת תחנת הכוח החשמלית ברידינג ג'. הקבוצה המשיכה והייתה לכתובת היחידה למטרדים סביבתיים בשנות ה- 70.

החברה להגנת הטבע

החברה להגנת הטבע הוקמה בשנת 1954 והיא דוגמא מובהקת לשינוי השיח הפוליטי שישראל עוברת בשנים האחרונות.

החברה הוקמה בסיוע ממשלתי ונחשבה זרוע של הכנסת בהנחלת אהבת הארץ והטבע לאזרחים. עם השנים השתנתה הגישה הפייסנית של החברה להגנת הטבע והפכה לקוראת תגר על החלטות הממשלה בנוגע לאיכות הסביבה ושמירה על אזורים ירוקים ויערות בישראל.

דוגמא נוספת לאגודה ירוקה ופעילה היא עמותת אדם טבע ודין שהוקמה בתחילת שנות התשעים על ידי מדענים ומשפטנים שהציבו להם למטרה להלחם במפגעים סביבתיים בצורה משפטית על ידי הגשת עתירות, הפקת דו"חות, ייעוץ משפטי לארגונים ירוקים אחרים והגברת המודעות בציבור הישראלי.

ארגון נוסף הפעיל למען הסביבה הוא ארגון מגמה ירוקה, הפעיל במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ ומגייס סטודנטים לצורך פעילות פוליטית סביבתית.

מפלגות ירוקות

המפלגה הראשונה שניסתה את מזלה בזירה הפוליטית היא מפלגת הירוקים לאיכות החיים והסביבה בישראל שרצה לכנסת בבחירות 1999, כאשר לצדה פעלה מפלגת עלה ירוק, שתמכה בלגליזציה של סמים קלים.

שתי המפלגות לא עברו את אחוז החסימה אך בכל מערכת בחירות מאז הגדילו את כוחן.

מהצד השני, ניתן לזהות מגמה של נושאים ירוקים המשתלבים במצעי המפלגות בכל מערכת בחירות, כשהבולטת מביניהן היא מפלגת מרץ שהקדישה מקום נרחב במצע שלה להגברת המודעות לאיכות הסביבה, חקיקת חוקים סביבתיים ומעבר מנושאים בטחוניים לנושאים ירוקים במהותם.

המשרד להגנת הסביבה
בישראל הוקם רק בשנת 1988 בעקבות שיקולים קואליציוניים קרים. מאז ועד היום כיהנו במשרד כ-18 שרים שונים,כשחלקם ראו בתפקיד קרש קפיצה בלבד וחלקם ראו בו שליחות.

השינוי המשמעותי התרחש כאשר המשרד הגדיל את תקציבו במאות אחוזים בין השנים 1992- 1996. כיום המשרד מעורב בחקיקה בירוקה, כמו במקרה של חוק החשמל החדש, התומך בייצור חשמל סולארי.

מבט אל העתיד

אין ספק כי החקיקה בשנים האחרונות מאופיינת באוריינטציה סביבתית, כל זאת בעקבות ארגונים אזרחיים אשר דחפו את הנושא קדימה.

עדיין, ארגוני הסביבה בישראל מאופיינים במתינות והעדפה לפשרה ונמנעות מלוחמנות ופרובוקציות.

ישראל מפגרת אחר הנעשה באירופה מבחינת חקיקה ומודעות. ניתן לתרץ זאת בעזרת בעיות ביטחון וכלכלה קשות אולם ניתן גם לקשור בין שני התחומים ולהבין כי איכות החיים היא תנאי הכרחי לקיומה של מדינת ישראל לא פחות מהאיום הביטחוני.

כך או כך, הדרך לשינוי עוברת במרחב הפוליטי.